Wskazania do pracy logopedycznej z dzieckiem

Photo of author
Stworzony przez Aleksandra Warchoł

  1. Ćwiczenia sprawności narządów artykulacyjnych:
    Język
  • Liczenie zębów językiem (dotykanie każdego zęba po kolei językiem),
  • Zabawa w malarza -malowanie podłogi (dotykanie końcem języka dna jamy ustnej, za dolnymi
    zębami od przodu do tyłu i z powrotem; malowanie sufitu (dotykanie czubkiem języka
    podniebienia od przodu do tyłu i z powrotem); malowanie ścian (wodzenie językiem po
    policzkach),
  • Zabawa w konika – kląskanie,
  • Przytrzymanie zassanego języka na podniebieniu przez kilka sekund (przedłużony konik),
  • Udawanie ssania cukierka,
  • Lekkie nagryzanie czubka języka zębami – masowanie języka,
  • Wahadełko – kierowanie języka od jednego kącika ust do drugiego,
  • Dotykanie czubkiem języka na zmianę górnych i dolnych zębów przy szeroko otwartych
    ustach,
  • Czyszczenie zębów – dzieci czyszczą czubkiem języka kolejno zęby górne od strony
    wewnętrznej i zewnętrznej, a potem tak samo zęby dolne,
  • Śpiewanie „la,la,la” lub przy użyciu sylab „la, le, li, lo, lu” przy szeroko otwartej buzi, dbając o
    to, żeby czubek języka znajdował się na wałku dziąsłowym (za górnymi zębami).
    Wargi
  • Szeroki uśmiech ( z widocznymi zębami),
  • Posyłanie buziaków- dzióbek,
  • Naśladowanie rybki ( otwieranie i zamykanie ust ułożonych jak do „o”),
  • Naprzemiennie dzióbek- uśmiech (przy ustach ułożonych w dzióbek wypowiadamy „u”, a przy
    uśmiechu „i”),
  • Śpiewanie głosek „pa, ba, ma”,
  • Picie gęstych napojów przez słomkę (np. jogurt).
    Szczęka
  • Zabawa w krokodyla lub głodnego misia – kłapanie szczęk,
  • Zabawa w krowy na pastwisku – naśladowanie żucia trawy z zamkniętymi wargami, w różne
    strony.
    Policzki
  • Chomiczki – nabieranie powietrza do policzków (nadymanie ich), jednocześnie starając się,
    aby nie uciekło przez usta,
  • Naprzemienne przenoszenie powietrza z jednego policzka do drugiego,
  • Nadymanie policzków, a następnie ściskanie ich tak, aby pozbyć się powietrza i wypuścić je,
  • Rybka – zasysanie policzków.
  1. Ćwiczenia oddechowe
  • Dziecko nabiera powietrze nosem i wypuszcza je ustami zdmuchując świeczkę,
  • Dmuchanie na piórko ułożone na biurku i przesuwanie go, a następnie próby utrzymania go w
    powietrzu (wdech nosem, wydech ustami bez nadymania policzków)
  • Dmuchanie na wiatraczek,
  • Przenoszenie małych kawałków papieru z miejsca na miejsce za pomocą rurki,
  • Dmuchanie baniek mydlanych i jak najdłuższe utrzymanie ich w powietrzu za pomocą
    podmuchu,
  • Wyścigi – dmuchanie lekkich piłeczek pingpongowych na torze wyścigowym (ustami lub przy
    użyciu rurek do napojów)
    Ć
  1. Ćwiczenia umiejętności komunikacyjno- społecznych
    Rozumienie mowy
  • Rzeczowniki:
  • „Pokaż, gdzie…” – W codziennych sytuacjach lub podczas czytania książeczek oraz oglądania
    obrazków, pokazywanie dziecku konkretnych przedmiotów lub osób, a następnie poproszenie
    go o ich wskazanie (Pokaż, gdzie jest mama; Pokaż, gdzie jest auto…)
  • Czasowniki:
  • „Pokaż, gdzie…” – W codziennych sytuacjach lub podczas czytania książeczek oraz oglądania
    obrazków, pokazywanie dziecku konkretnych sytuacji, czynności, a następnie poproszenie go o
    ich wskazanie (Pokaż, gdzie mama gotuje; Pokaż, gdzie dzieci jedzą…)
  • Przymiotniki:
  • „Pokaż, gdzie…” – W codziennych sytuacjach lub podczas czytania książeczek oraz oglądania
    obrazków, pokazywanie różnych kolorów, kształtów, wielkości, a następnie poproszenie go o ich
    wskazanie (Pokaż, gdzie jest czerwony; Pokaż, który jest okrągły…) • Przysłówki:
  • „Pokaż, gdzie…” – W codziennych sytuacjach lub podczas czytania książeczek oraz oglądania
    obrazków, pokazywanie dziecku konkretnych emocji, odległości, a następnie poproszenie go o
    ich wskazanie (Pokaż, kto jest smutny; Pokaż, gdzie wysoko, a gdzie jest nisko…)

Wspieranie rozwoju mowy i umiejętności dialogowych:

  • W codziennych sytuacjach lub podczas czytania książeczek oraz oglądania obrazków,
    nazywamy przedmioty wokół nas, posługując się słownictwem dopasowanym do poziomu
    rozwoju dziecka (wyrażenia dźwiękonaśladowcze, słowa i proste zdania), a następnie pytamy
    dziecko „A co to jest?”
  • Pokazywanie i nazywanie dziecku nowych przedmiotów lub czynności – prosimy o
    powtórzenie
  • Dawanie okazji do dialogu, częste zadawanie pytań – „Kto to jest?”, „Co on robi?”, „Co Pani
    trzyma w rączce?”, „Czym bawi się chłopiec?”
  • Niewyręczanie dziecka w mówieniu – pozwolenie mu na samodzielne zastanowienie się,
    dawanie mu czasu lub potrzebnych wskazówek
  • Ograniczenie korzystania z wysokich technologii- smartfon, tablet, telewizor…
  • Wspólne spędzanie czasu, zabawa, czytanie książeczek (np. Seria „Pucio”- wspólne oglądanie
    obrazków, powtarzanie, rozumienie, nazywanie i pokazywanie konkretnych osób, przedmiotów i
    czynności)
  • Kategoryzowanie przedmiotów – segregowanie np. klocków z uwzględnieniem koloru,
    rozmiaru lub kształtu
  • Układanie i opowiadanie historyjek obrazkowych
  • Wykluczanie ze zbioru – co tutaj nie pasuje i dlaczego?
  • Zabawy paluszkowe lub śpiewanie piosenek ( z pokazywaniem)

Kiedy do logopedy?

Jeśli coś cię niepokoi, masz wątpliwości dotyczące rozwoju mowy dziecka, udaj się na konsultację.

Gdy dziecko:

W wieku 2 lat:

  • nie mówi, nie widać prób łączenia ze sobą dwóch słów, nie naśladuje,
  • nie odwraca głowy w kierunku źródła dźwięku,
  • nie reaguje na własne imię,
  • nie nawiązuje kontaktu wzrokowego,
  • nie używa gestu wskazywania palcem,
  • nie reaguje na proste polecenia,
  • oddycha przez usta, nadmiernie się ślini,
    W wieku 3 lat:
  • nie reaguje na imię, nie wykazuje chęci komunikowania się,
  • nie mówi lub mówi niewiele; jego mowa nie jest zrozumiała dla otoczenia,
  • nie zadaje pytań, nie buduje prostych zdań,
  • śpi z otwartą buzią, oddycha przez usta,
  • nie nawiązuje kontaktu wzrokowego, nie naśladuje,
  • podczas mówienia wsuwa język między zęby;
  • nie mówi głosek [p, b, m, t, d, k, g, ch, f, w, l, ł, j, n, ń, ś, ź, ć, dź]
    W wieku 4 lat:
  • nie nawiązuje kontaktu wzrokowego, nie reaguje na swoje imię,
  • śpi z otwartą buzią, nadmiernie się ślini,
  • nie buduje zdań, jego mowa jest niezrozumiała dla otoczenia,
  • wsuwa język między zęby podczas mówienia,
  • mówi bezdźwięcznie („tom”=dom), zamienia głoski [s,z,c,dz] na głoski [ś,ź,ć,dź], oraz [k] na [t], a [d]
    na [g], nie wymawia poprawnie głoski [l];
    W wieku 5 lat:
  • zamienia głoski [sz,ż,cz,dż] na głoski [s,z,c,dz] lub zamienia głoski [s,z,c,dz] na głoski [ś,ź,ć,dź], oraz
    [k] na [t], a [d] na [g], nie wymawia poprawnie głoski [l], mówi bezdźwięcznie („tom”=dom),
  • nie buduje zdań, jego mowa nie jest zrozumiała dla otoczenia,
  • oddycha przez usta, śpi z otwarta buzią,
  • nie reaguje na polecenia;
    W wieku 6 lat:
  • mówi bezdźwięcznie, nie realizuje głosek [s,z,c,dz, sz,ż,cz,dż, r] oraz pozostałych głosek,
  • jego mowa nie jest zrozumiała dla otoczenia, ma ubogi zasób słownictwa,
  • nie reaguje na polecenia,
  • śpi z otwartą buzią, oddycha przez usta, nadmiernie się ślini.